Vyměňte dřevěné palety za plastové


Logistika se stala běžnou součástí lidského života a kdybychom vyprávěli někomu, kdo žije v sedmnáctém století, kde se na prašných zpevněných cestách pohybují jen kočáry a žebřiňáky tažené koňmi, že se tudy budou prohánět kamiony po asfaltové silnici, zřejmě by nás považoval za kacíře vhodné k upálení na hranici. Ale za kacířstvím nemusíme chodit tak daleko do historie, ono by stačilo, kdybychom někomu na počátku dvacátého století vykládali, že budeme mít k dispozici dřevěné přepravní palety pro automobilovou dopravu, a že později tyto výrobky vystřídají plastové palety 1200 x 800. Zřejmě by dumal nad tím, co to vůbec vykládáme za nesmysly, a co to je vlastně plast.

euro palety

Vývoj plastických hmot se za dobu necelé stovky let posunul do zajímavé roviny. Ještě před pár desítkami let bylo nemyslitelné, že byste plast využili pro extrémní mechanickou zátěž, a vida, tvrzený plast již zasahuje do mnoha odvětví lidské činnosti, kupříkladu již běžně se prodává nábytek z tvrzeného plastu, velmi pevný, robustní a spolehlivý, a podobný či tentýž materiál využíváme i pro existenci plastových přepravních palet.

nakládka palet

Plastová paleta unese víc – víte, kolik unese dřevěná europaleta? Je zhotovena tak, aby si poradila se dvěma tunami statické hmotnostní zátěže břemen, rozmístěných rovnoměrně po celém jejím povrchu. To je úctyhodný výkon na to, že jde jen o hromádku prkének a trámečků. Jenže plastová paleta zvládne mnohem víc, uvádí se, že její nosnost dosahuje až pěti tun. Tím se ale výrazně mění celá koncepce logistiky, protože lze rázem nakládat na palety například pětitunový sloupec IBC kontejnerů pro přepravu zemědělských komodit, například rajčatové šťávy. Tímto způsobem se na trh dopraví větší množství produktů v kratším čase, a efektivněji za výrazně menší náklady. Navíc je paleta z plastu mnohem trvanlivější a její životnost přesahuje životnost dřevěných palet.